Ioana Satmari
The Tank Woman
E așa un contrast: o cocioabă în mijlocul blocurilor rânduri, rânduri, împestrițate în galben și portocaliu, și o grădină mare, neorganizată, unde cresc fructe, legume, flori și multe animale. Acolo trăiește ea, Natalia, personajul principal al documentarului Flowers of Ukraine, regizat de Adelina Borets, alături de cei doi foști soți ai săi. La cei 67Continue reading
Text de Ioana Satmari
Festivalul fARAD 2025 anti-propagandă: filme, tineri și dialog la Arad
Anul acesta, Festivalul de Film fARAD a fost despre ceva transparent. De ce transparent? Pentru că e ceva fin, atât de ușor de neremarcat, atat de ușor de țesut în mințile oamenilor și care se prinde strâns – propaganda. Față de propaganda ca instrument sistemic, propaganda ca temă de festival a deschis multe conversații curajoaseContinue reading
mân(dr)ie
Mr. Nobody Against Putin, documentarul regizat de Pasha Talankin și David Borenstein, a fost parte din prima proiecție pentru liceeni, organizată de Festivalul de Film Documentar fARAD. Asta a însemnat o ocazie specială pentru că a oferit „early access” și a dat tinerilor ocazia să „stea cu filmul”, altfel. Mai îndeaproape, mai personal (și dureros).Continue reading
Text de Ioana Satmari
Sclipici de stat
E ceva crud în felul în care filmul te face să empatizezi. Îi vezi pe tinerii români dansând pe străzi, salutând, îmbrățișând oameni din alte țări, crezând sincer în ideea de fraternitate. Și, în același timp, știi ce urmează: decembrie, frigul, gloanțele, strigătele din Piața Universității. Și uite cum o generație a fost învățată săContinue reading
Text de Ioana Satmari
Albi, liberi și plini de bani
Germania, familie, declin. Un film care își propune să radiografieze disfuncționalitatea clasei superioare europene și ajunge să fie, paradoxal, o caricatură scăldată într-o solemnitate falsă. Jumătate dramă domestică executată pe pilot automat, jumătate alocuțiune pseudo-morală, noul film al lui Tom Tykwer constituie o hilară sinteză a clișeelor contemporane. Avem, așadar, o familie albă, bogată, foarteContinue reading
Text de Ioana Satmari
spasme și sudoare digitală
Să ne înțelegem de la început: 28 Years Later e o formă de cardio extinsă, o criză de panică, o alergare perpetuă în jurul cozii unui concept care a fost, cândva, interesant. Too late. Deja la al treilea titlu în serie, după 28 Days Later (2002) și 28 Weeks Later (2007), trilogia lui Danny BoyleContinue reading
Text de Ioana Satmari și Octavian Catană
Fetele lui Sappho din anotimpul cald în cel rece, privit la cald și la rece
Foto: flix.gr În notă spartă, aproape smintită către normele cinematografice, Lesvia, debutul regizoare Tzeli Hadjidimitriou, e o intrare brutală, dar senină în lumina bio-fotografică: un film despre trupuri, nu ca sexualitate, ci ca „ritmuri propri”. Deși totul e filtrat prin ochiul și sensibilitatea regizoarei, istoria nu îi aparține doar ei: arhiva e una vie, colectivă,Continue reading
Text de Ioana Satmari
Vara miroase a transpirație: nu de la soare, ci de la filme
Există un miros specific pe care îl degajă acele povești cu ambiție artificială și apatie narativă. Nu vorbim despre eșecul de box-office, ci despre acel damf de neglijență culturală, de rutină narativă, de copy-paste emoțional. Vara cinematografică: coregrafiile de bătăi numa’ bune de PRO TV. Dar nu doar mirosul în sine e problema, ci ceContinue reading
Text de Ioana Satmari
Cea mai dresată fată din țară
Foto: IMDB.com Taci, că ești rea, Taci, că ești urâtă, Taci, că la învățătură ai fost bâtă, Taci, că ești leneșă și nesimțită, Puteți zice orice, că sunt obișnuită. (…) Vreau să fiu bună și eu, Să mi se zică: „Ce bună ești, fată !” Să fiu lăudată Măcar o dată. (Fata rea – AdaContinue reading
Text de Ioana Satmari
