Săptămâna trecută, o parte din echipa Gen, știri s-a întâlnit cu directorul general al Deutsche Welle, Peter Limbourg, venit cu o parte din echipa lui în România. Prima oprire a fost la Timișoara, unde am avut o discuție cu domnia sa despre starea presei în era digitală și provocările cărora trebuie să le facă față, dar am aflat și ce sfaturi are pentru tinerii pasionați de jurnalism.  

Vom începe cu modul în care media este percepută acum de către tineri. Aș dori să vă întreb cum vedeți evoluția știrilor și a mass-media în era digitală și cum credeți că influențează modul în care tinerii consumă informații?

Cred că s-a produs o schimbare radicală în ultimii ani. De la televiziunea liniară sau radioul liniar, am ajuns la rețelele de socializare. Cred că este ceva la care fiecare organizație de știri trebuie să lucreze. La Deutsche Welle ne străduim să producem mult conținut pentru rețelele de socializare și să ajungem la publicul tânăr. Grupul nostru țintă este cuprins între 14 și 40 de ani. Observăm că generația mai în vârstă continuă să consume televiziunea liniară, dar cei mai tineri, practic toată lumea, o consumă prin intermediul rețelelor de socializare, YouTube, Instagram, Twitter, Twitch. Trebuie să ne ocupăm de acest aspect și să producem pentru ei. În caz contrar, nu vom putea ajunge la ei. Cred că s-a produs o schimbare. Tinerii tind să caute propriile lor subiecte, ceea ce îi interesează. Dar asta e în regulă. Am observat că nu există o diferență semnificativă. Chiar și pentru că ai atât de multe opțiuni de alege de pe Internet, văd atât de mulți tineri care au o educație media foarte bună. Dar pe de altă parte, da, trebuie să fim atenți la faptul că toate aceste subiecte legate de știri false și dezinformare au acum un spațiu mai mare decât în trecut. Dar acesta este un alt subiect.

La Deutsche Welle ați încercat ceva diferit pentru a ajunge la tineri? 

Da, facem mult conținut pe TikTok și avem destul de mult succes. Este întotdeauna o chestiune de  încercare și eroare. Dacă doar ne gândim că avem o strategie minunată pentru TikTok, dar în esență nimeni nu se uită, atunci trebuie să încercăm din nou. Și este o chestiune de cine este personalitatea care prezintă și care sunt subiectele. Ne descurcăm destul de bine și cu subiecte care nu sunt doar distractive – pentru că asta este ușor. Dar vrem să transmitem informații utile pentru publicul nostru tânăr. Așa că suntem destul de încântați de videoclipurile scurte. În India, de exemplu, am avut un videoclip pe platforma numită Josh, care este la fel ca Twitter. Dar aveam un singur videoclip despre „plafonul de sticlă” al femeilor la locul de muncă. Deci, un videoclip pur informativ, cu 87 de milioane de vizualizări. Pentru un videoclip informativ, acesta este un succes mare. Așa că credem că trebuie să încercăm și avem succes. Avem acum niște branduri precum Berlin Fresh, care se descurcă destul de bine. De asemenea, experimentăm cu ENTR, care se descurcă bine. Dar vedem multe posibilități. Este o modalitate complet diferită de a consuma știrile. Poate nu este modul meu personal de a consuma știrile, dar este o modalitate complet firească. Și dacă publicul tânăr îl apreciază, atunci o facem.

Și ce se întâmplă cu încrederea în media? Pentru că în multe locuri din lume, chiar și în România, încrederea în media și știri a scăzut, în special în rândul tinerilor. Faceți ceva diferit pentru a menține încrederea și credibilitatea pentru tineri și public în general?

Cred că există două motive diferite pentru asta. Unul este o oarecare oboseală de la știri, oamenii tind să nu mai dorească să audă vești proaste, războaie, pandemii și terorism, inflație și altele. E un motiv. Celălalt motiv este o pierdere de credibilitate, deoarece există dezinformare activă împotriva mass-media credibile din partea rușilor și din partea altor părți care încearcă să discrediteze media, inclusiv în România, presupun, dar cu siguranță în Germania. Așa că există, de asemenea, un motiv pentru care unii oameni spun: „O, nu mai avem încredere în media”. Uneori și presa dă însăși motive, deoarece poate nu funcționează corect, și poate sunt prea multe erori și prea puțini bani pentru producții de calitate. Așadar, cred că acestea sunt trei motive care au dus la această situație. Ce putem face? În primul rând, putem lucra cât mai corect posibil. În al doilea rând, informăm activ publicul cu privire la dezinformare și propagandă. Și în al treilea rând, încercăm să combatem oarecum oboseala de la știri cu jurnalism constructiv. Nu numai să spunem ce merge prost, ci și să arătăm că există posibilități de schimbare. Acesta este, în esență, jurnalismul constructiv. Există profesori care pot vorbi 90 de minute despre asta, dar vă spun acest lucru și cred că este bine să încercăm să oferim soluții. Deci este vorba și de jurnalism bazat pe soluții.

Aveți vreun sfat pentru tinerii care doresc să-și construiască o carieră în domeniul media sau știrilor?

Dacă îți dorești asta, fă-o. Doar fă-o. Și nu te lăsa dezamăgit, pentru că în media și jurnalism nu câștigăm prea mult, iar nimeni nu ne mai crede. Să nu credeți asta. Dacă aveți o pasiune arzătoare pentru jurnalism, este cea mai bună meserie din lume. Da, nu este ușor. Au fost vremuri mai ușoare în ce privește jurnalismul. Dar când ești dintr-o generație tânără, acum este timpul tău. Fă-o. Pentru că avem nevoie de jurnaliști. Avem atât de mulți activiști, avem atât de mulți propagandiști. Avem nevoie de jurnaliști care să facă eforturi să informeze oamenii; nu să-i agite, ci să-i informeze. Așadar, în privința asta pot să vă dau acest sfat: Dacă vreți asta, faceți-o!

Ne puteți împărtăși o experiență amuzantă sau interesantă care vi s-a întâmplat de-a lungul carierei în media? 

Oh, o întâmplare amuzantă.. Da, un lucru amuzant este puțin dificil, pentru că în postura  mea nu întotdeauna am parte de momente amuzante. Dar lucrul cu adevărat distractiv este să lucrezi cu tineri și să alegi stagiarii. Avem un program de stagii la care participă între 10 și 12 persoane în fiecare an din toată lumea. Și este minunat să discuți cu ei și să alegi pe cei potriviți. Așa că cred că lucrul cu tinerii este întotdeauna distractiv. Și lucrul bun este că, da, am o mulțime de experiență, dar cei mai tineri au o mulțime de idei. Și au multe cunoștințe despre tehnologie, despre lucruri pe care eu nu le știu. Așa că cred că ne potrivim perfect. Acesta nu este neapărat o poveste amuzantă, dar ar trebui să fiu pregătit pentru o poveste amuzantă data viitoare. Ei bine, data viitoare.

Care este o problemă sau un eveniment actual din lume care vă îngrijorează cel mai mult acum și pe care credeți că tinerii ar trebui să-l urmărească pentru că le poate afecta viitorul?

Dacă ascultați liderii autoritari și dacă credeți că regimurile autoritare sunt răspunsul, atunci trebuie să fiți foarte atenți. Este vorba despre libertatea voastră. Noi, cei din generația mai în vârstă, am avut norocul să avem o viață în libertate, mai ales în ultimii 30 de ani, în toată Europa, în Uniunea Europeană, de exemplu. Dar acum trebuie să fiți cu adevărat atenți la democrație și libertate. Și, da, ceea ce vedem astăzi este foarte dificil, greu de înțeles, schimbări climatice, războaie, teroare, toate acestea. Dar credeți-mă, nu există răspunsuri ușoare. Și dacă tinerii nu cred în compromis – pentru că nu este întotdeauna o singură cale sau alta, care să fie cea mai bună – , să încerce totuși să facă compromisuri.

Pentru că Deutsche Welle are 70 de ani, aș vrea să știu dacă aveți vreo amintire din copilărie sau din școală în legătură cu Deutsche Welle. 

Am ajuns târziu la Deutsche Welle. Am avut privilegiul de a lucra acolo doar în ultimii 10 ani, așa că nu am prea multe experiențe. Excepție face faptul că știu că atunci când părinții mei erau diplomați și locuiam în Grecia, în acea perioadă, Grecia era sub dictatură. Și în acele zile, prietenii greci spuneau că ascultă Deutsche Welle, un program în limba greacă, deoarece era singurul care le furniza informații reale și nu tendențioase, influențate de dictatori și junta militară. Acesta a fost primul moment în care am realizat că există un program difuzat din Germania către alte țări și oamenii au nevoie de el. Așa că mi-am amintit mereu de Deutsche Welle. Și acum sunt bucuros să lucrez pentru Deutsche Welle.

Vrem să știm ce alegeți între Taylor Swift și Scorpions?

Taylor Swift! Absolut! Sunt în totalitate fan Swift. Am urât întotdeauna Scorpions. Sunt cu adevărat plictisitori. Și Taylor Swift este minunată, chiar îmi place foarte mult, nu spun asta doar așa.

Editor: Alex Ciocan