Cu siguranță ai auzit de Balenciaga măcar o dată în viată, fie în sens bun, fie în sens rău. De la Bella Hadid la Petre Ștefan, toată lumea vorbește despre acest brand vestimentar ce îi face pe toți să își dorească măcar un produs de la aceștia. Însă cum a ajuns această casă de modă populară printre familiile regale în secolul XX să vândă crocs cu toc vei afla în continuare.

Cristobal Balenciaga s-a născut în Getaria, Spania în anul 1895. A rămas orfan de tată când acesta, pescar fiind, a murit într-un accident pe mare. Încercând să își ajute financiar mama, Balenciaga i-a devenit ucenic în atelierul de croitorie. Destinul i s-a schimbat atunci când o femeie nobilă, marchiza Casei Torres, a venit în atelierul acestuia și, uimită de talentele lui, a decis să îi plătească școala de modă, oferindu-i astfel șansa la un viitor mai bun.

Cristobal și-a deschis primele buticuri în Madrid, Barcelona și San Sebastian, unde a avut parte de un succes remarcabil. A fost nevoit însa să se mute la Paris odată cu începerea Războiului Civil Spaniol. Aflat acum în „Capitala modei”, acesta i-a cunoscut pe marii designeri ai vremii: Coco Chanel, Christian Dior sau Pierre Balmain, ce îl descriau pe Balenciaga ca fiind „Regele Fashionului”. Piesele sale erau diferite de cele de pe piață, creatorul lor inspirându-se din cultura spaniolă, din picturile regale sau chiar din dorința de a creea ceva ce ieșea din tiparele aniilor ’40. 

Foto: Instagram / Demnagram

Balenciaga a revoluționat lumea modei. Acesta nu doar a reușit să creeze piese inedite, ci a reușit să facă diferit absolut tot ce ținea de casa lui de modă. Hainele lui erau căutate deoarece nu respectau tiparele vremii respective. Pe atunci era la moda silueta creată de Dior, cu talie pronunțată, corsete și fuste largi. Piesele lui Balenciaga nu aveau talie (un criteriu foarte important la vremea aceea) și erau foarte largi, reușind astfel să atragă publicul prin diversitatea stilistică pe care o oferea. De asemenea, creatorul nu colabora doar cu modele care se încadrau în standardele sociale, ci lucra și cu femei scunde, mai plinuțe, sau cu o siluetă mai masculină. De aceea, în 1968, când și-a închis subit casa de modă, a reușit  să surprindă pe toată lumea, inclusive pe angajații lui, care nu știau nimic despre decizia creatorului.

Casa de modă a schimbat mai mulți designeri de-a lungul anilor. Cei 5 pe care Balenciaga i-a avut au reușit să îndepărteze brandul de originea sa. Piesele au devenit mult mai colorate și mai cambrate, iar designerii au renunțat la ideea de a scoate ceva diferit de restul. Da, piesele se diferențiau de ceea ce Balenciaga însemna odată, însă se asemănau din ce în ce mai mult cu restul pieselor create de alte case de modă. 

Foto: Instagram / themetgalaofficial

Din 2015 până în present, în funcția de director de creație se află Demna Gvasalia, un designer de modă de origine georgiană. Până la 34 de ani, vârstă la care a urcat la cârma casei de modă, acesta a reușit să colaboreze cu mai multe branduri, să deschidă showroom-uri și chiar să își întemeieze propria lui linie de modă „Vetements”, în 2014. Mai apoi, după ce a intrat în conducerea Balenciaga, Demna a colaborat cu Kanye West pentru evenimentul „Donda” și a reprezentat figura misterioasă ce a mers împreună cu Kim Kardashian la Met Gala în 2021.

Din mâna acestuia au ieșit piese precum crocși cu toc, adidași rupți și murdari ce se vindeau cu 2000 de dolari sau genți-saci de gunoi, precum cele prezentate în  colecția toamnă/iarnă 2022, la „modestul” preț de 1790 de dolari. Desigur, întrebarea este, de ce aceste piese vestimentare sunt asociate și poartă numele unei case de modă ce făcea rochii la comandă pentru nobilime acum 70 de ani? Un răspuns clar nu o să primim niciodată dar putem măcar să facem ce știm mai bine: să speculăm. Deși piesele au fost ridiculizate, brandul a reușit cumva să rămână relevant. Bad publicity is still publicity. Este posibil ca totul să fie doar o strategie ciudată de marketing. Sau poate este o schimbare de care nu știam că aveam nevoie, ceva ce se va dovedi a fi cea mai bună și revoluționară întâmplare din lumea fashionului. Trebuie doar să așteptăm și să vedem. Iar dacă vrei să-ți cumperi o pereche de adidași revoluționari, asortați cu o geantă-sac de gunoi iar bugetul nu te oprește, atunci noi sigur nu o să o facem.