Trăim într-o lume în continuă schimbare, iar nivelul de alfabetizare digitală este mai important ca niciodată. În acest context, România se îndreaptă cu pași hotărâți către pregătirea tinerilor pentru viitorul digital. Un pas crucial în această direcție este proiectul „Future Jobs Cup”, o inițiativă susținută de Școala de Valori și TikTok. Scopul acestui proiect este de a ajuta tinerii să-și dezvolte competențele digitale și să înțeleagă cum se va schimba piața muncii în era tehnologică. La evenimentul de lansare a proiectului din București, am stat de vorbă cu Silvia Bogdan, președinta Școala de Valori, și reprezentantul TikTok, Łukasz Gabler, Public Policy and Government Relations Manager CEE.

Silvia Bogdan și Școala de Valori 

Silvia Bogdan, președintele organizației Școala de Valori, a oferit o perspectivă concretă asupra proiectului „Future Jobs Cup”. În timpul interviului a subliniat importanța pregătirii tinerilor pentru provocările pieței muncii, pentru că tinerii trebuie să înțeleagă din ce în ce mai bine ce se cere pe piața muncii și care sunt schimbările aduse de tehnologie. 

„Nu au parte de suport, de exemplu, de baze, de tipul cum e important să-ți redactezi un CV sau să faci o scrisoare de intenție și să te duci înainte de a aplica, să descoperi, de fapt, prin vizite sau prin interacțiune cu oamenii care ocupă poziții de care ești tu atras, să înțelegi, de fapt, cum stă treaba cu ocupațiile și cum se vor schimba acestea ca urmare a competențelor de care avem nevoie.”

„Unii dintre ei descoperă pe parcurs, alții clar au nevoie de sprijin, în primul rând, de orientare academică și consiliere în carieră și nu sunt neapărat conștienți.”

„Treaba aceasta o să se desfășoare gradual, astfel încât ei, pe model de building block, să poată să treacă prin niște experiențe simulate, pentru ca apoi să pună în practică prin aceste proiecte cu care vor câștiga granturile, astfel încât să vadă cum funcționează și pentru ei, dar și pentru cei cărora li se vor adresa în proiect.”

Łukasz Gabler și TikTok 

Łukasz Gabler, Public Policy and Government Relations Manager CEE la TikTok, a oferit o viziune amplă asupra implicării TikTok în dezvoltarea educației digitale în România. TikTok, o platformă digitală în creștere rapidă, care are, conform ultimelor date publicate, 7,4 milioane de utilizatori lunari în România,  dorește să rămână sensibilă la schimbările tehnologice și să ofere resurse educaționale cât mai relevante în rândul tinerilor. 

Au ajuns la concluzia asta pentru că, spune el „Avem semnale din partea comunității noastre că sunt interesați de astfel de subiecte și de materiale de acest gen prezente pe platformă. Asta, și ne dorim să aducem o schimbare reală pe piețele pe care activăm. Vrem să fim o companie care nu rămâne indiferentă la schimbările care vin tot mai rapid în era digitală” 

„Vrem ca acest proiect să îi inspire pe tineri să privească spre viitor și să-i ajute să înțeleagă cum va arăta piața muncii.”

Pe de altă parte, Lukas Gabler a scos în evidență cum abilitățile umane sunt la fel de importante precum cele digitale, și că acesta ar fi un aspect pe care studenții ar trebui să pună le fel de mult preț. Întrebat de reporterii Gen, revistă ce job ar alege dacă ar avea acum 20 de ani, Lukas ne spune că nu ar schimba nimic. A studiat Relații Internaționale și Marketing politic, iar o bună parte din meseria lui se bazează pe comunicarea cu oamenii, lucru care îi face mare plăcere. 

Proiectul „Future Jobs Cup”

Proiectul „Future Jobs Cup” oferă studenților peste 18 ani o platformă de dezvoltare a competențelor digitale. Ei se pot înscrie pentru a participa la competiție și apoi vor avea acces la ateliere online și offline, unde vor învăța despre schimbările tehnologice și evoluția pieței muncii.

În cadrul proiectului, 1.500 de studenți vor participa la ateliere și activități, iar ulterior vor forma 50 de echipe de câte 10 membri. Aceste echipe vor dezvolta propuneri de idei, servicii sau produse legate de provocările actuale ale pieței muncii.

Cele mai bune trei propuneri vor fi premiate astfel:

– Locul I – 15.000 dolari

– Locul II – 10.000 dolari

– Locul III – 7.000 dolari

Echipele câștigătoare vor primi, pe lângă premii, și mentorat pentru implementarea propunerilor lor.

Educația digitală devine tot mai importantă pe măsură ce tehnologia avansează. Proiectul „Future Jobs Cup” este un răspuns la această necesitate, pregătind tinerii pentru provocările tehnologice ale viitorului.

Gabler a oferit sfaturi utile tinerilor în căutarea unui loc de muncă, subliniind importanța alegerii cu înțelepciune a traseului educațional și dezvoltarea abilităților tehnice și soft. De asemenea, a evidențiat importanța studiilor umane și a abilităților interpersonale.

Proiectul „Future Jobs Cup” reprezintă un pas important în dezvoltarea competențelor digitale pentru tinerii români, cu eforturile unite ale Școlii de Valori și TikTok. Această inițiativă urmărește să ofere tinerilor oportunități valoroase pentru viitor și să contribuie la dezvoltarea unei societăți digitale bine pregătite pentru provocările tehnologice ale viitorului.