Salutări! Din partea întregii echipe „Timing”, ne bucurăm să te revedem și îți mulțumim că ne citești blogul. Acesta are rolul de a-ți arăta ce înseamnă propriu-zis realizarea unui film (în special un film independent) și, de asemenea, de a-ți prezenta atât momentele frumoase, cât și dificultățile care vin odată cu producerea unui astfel de proiect.

Îți vom spune acum câte puțin despre rolul unor membri cheie din echipa unui film.

Lucas Neagu

Eu sunt Lucas Neagu, regizorul filmului. Pe lângă asta, sunt și scenaristul și producătorul acestui film. Pe scurt, scenaristul este cel care a scris scenariul, iar producătorul este cel care se ocupă de partea logistică și financiară. Însă am să-ți vorbesc mai mult despre partea de regie.

Să fii regizor înseamnă să fii un fel de dirijor al întregului proiect. Tu ai viziunea, tu o pui în practică, iar dacă totul iese bine (sau rău), așteaptă-te ca această responsabilitate să cadă pe tine. Pentru mine a fost foarte important, dar și foarte dificil, să îmi mențin acea viziune pe care am avut-o încă de la început. Sunt multe probleme care pot apărea și de multe ori trebuie să faci compromisuri, însă dacă reușești să menții constant și să păstrezi acel feeling care te-a stârnit la început, cred că ai făcut o treabă bună.

Fiind un proiect atât de personal pentru mine, am știut mereu ce vreau să văd pe ecran la finalul zilei. Ca regizor, principala ta interacțiune este cu actorii, deși trebuie să încerci să interacționezi la fel de bine și detaliat cu toți membrii echipei.

Încerc mereu să am discuții deschise, personale cu actorii mei. Încerc să fiu cât de sincer pot și îi încurajez mereu să mă întrebe absolut orice vor să știe. Mereu discutăm despre ce înseamnă din punct de vedere emoțional (și nu numai) pentru personajele lor să facă o anumită acțiune. Voiam să descopere substratul, iar apoi, după ce făceau asta, îi încurajăm să asocieze acea emoție cu un moment personal de-al lor. Nu mă înțelege greșit, mereu îi încurajez pe actorii mei să nu se asocieze cu personajele lor. Când nu ai experiență, e ușor să cazi în acea capcană. Viața personală este viața personală, iar rolurile sunt doar un job. Însă chestia asta pe care încerc să le-o insuflu lor când joacă este un lucru foarte efemer și, în opinia mea, de impact. Se vede emoție pură pe ecran. O simți. Apoi, când se dă „cut,” a dispărut. Și asta mi se pare un lucru foarte frumos și o realizare pe care un regizor bun ar trebui să încerce să o atingă.

Pe lângă lucrul cu actorii, care e deja destul de extenuant, trebuie să transmiți viziunea ta mai departe fiecărui departament. Ar trebui să ai o relație foarte strânsă cu directorul de imagine, fiindcă el e cel care îți va pune viziunea pe ecran. Ar trebui să fii un bun comunicator, de asemenea, pentru departamentul de asistenți de regie, ca să poți delega din munca ta altor persoane. Pentru mine asta a fost un lucru cu care a trebuit să mă obișnuiesc. Mereu aveam impresia că eu știam ceva mai bine ca alții și că mi-ar lua prea mult timp să le explic, așa că mă puneam să fac eu. Rea idee. Nu rezisti prea mult așa. Trebuie să comunici constant ce ai nevoie.

Claudiu Piparcă

Bună, numele meu este Claudiu Piparcă, l-am cunoscut pe Lucas vara trecută pe internet, și am ajuns să fiu producător și directorul de imagine al filmului de lungmetraj „Timing”. Rolul de director de imagine este esențial într-o producție de film. El presupune aducerea la viață a viziunii regizorului, a crea o atmosferă și o estetică pe sticlă a filmului. La început, după ce am citit scenariul, am căutat împreună cu Lucas limbajul camerei pentru filmul nostru. Am ajuns la concluzia că trebuie să luăm camera în mână și să filmăm într-un stil aproape de documentar, o mișcare care se numește handheld, cu câteva inspirații de la regizorul filmelor Whiplash, La La Land și Babylon, Damien Chazelle, cum ar fi whip pans rapide și dese.

Seamănă ca stil de filmat foarte mult cu stilul de viață al unui adolescent. Un haos continuu care pare să nu se mai termine. Deciziile sunt luate rapid. Rar avem momente de liniște. Orice problemă se simte mult mai amplificată. De aceea, am ales să tragem multe cadre secvență, unde trecem dintr-o cameră în alta, pline de energia adolescenților. Pe de altă parte, când avem momente de liniște, acestea sunt primite cu brațele deschise, la un apus, seara, la lumina lunii, personajele lui Lucas devin cele mai sensibile.

Daria Neamțu

Bună, sunt Daria și este pentru prima dată când sunt asistentă de regizor. Asistentul de regie, pe scurt, First AD, este responsabil pentru asistarea regizorului în producția filmului. Practic, am făcut parte din echipa de producție și am încercat să respect viziunea lui Lucas. Desigur, există momente în care factori externi pot perturba programul de filmare, cum ar fi condițiile meteorologice nefavorabile, cum s-a întâmplat în cazul unei furtuni care a forțat echipa să filmeze în interior în loc să fie la marginea unei păduri, așa cum era prevăzut în scenariu.

Lucrurile acestea se întâmplă și oricât de mult ai încerca să le blochezi, maxim reușești să le diminuezi. Respectarea viziunii regizorului se poate traduce și în acțiuni exacte, ca de pildă construcția programului. Ca First AD, am lucrat îndeaproape cu producătorii „Timing”  – Lucas Neagu și Claudiu Piparcă, iar ulterior și cu managera producție, Anisia Tătăranu, pentru a crea un program detaliat de filmare. Acesta cuprindea ce scene vor fi filmate în fiecare zi, având în vedere disponibilitatea locațiilor, programul actorilor și alte considerații logistice.

Următorul pas este crearea call sheet-urilor. Pe scurt, acestea sunt documentele ce furnizează informații detaliate despre programul zilnic de filmare, precum locațiile, orele, prognoza meteo. Ele sunt distribuite membrilor echipei de producție, inclusiv actorilor și echipelor tehnice. Cu toate că într-o producție mare, tipică platourilor de filmare americane, activitatea îi revine direct asistentului de regie, recunosc că fiind nouă în domeniu am primit ajutor din partea băieților. Cum Claudiu se ocupă și de imagine, cunoscând astfel shotlist-ul (document detaliat al planurilor sau cadrelor specifice care trebuie filmate pentru a compune o scenă sau o secvență într-un film), ajutorul lui în organizarea call sheet-urilor a fost esențial.

O altă activitate specifică pentru un First AD este legată de comunicare. Adesea am simțit că sunt prinsă între lumea producției și cea a actorilor, fiind persoana care transmitea instrucțiunile regizorului, programul și schimbările în caz că apăreau. În zilele cu figuranți, trebuia să am listă cu actorii figuranți și să mă asigur că aceștia vin îmbrăcați corespunzător scenelor. Pentru una dintre zile am acceptat și voluntari care și-au dorit să apară în film, iar astfel fiecare persoană a trebuit să semneze înainte de filmări un acord de imagine. Tot de comunicare și treaba de pe platou a ținut și controlul mulțimii. În zilele cu mulți oameni pe platou, organizarea și dirijarea lor conform necesităților scenei și a regizorului se comunică atât prin mine, cât și de multe ori direct prin Lucas atunci când avea idei specifice.

Așadar, după cum ai văzut, într-un film nimeni nu e mai important ca altul. Toți au rolul lor clar definit în echipa. E ca un fel de puzzle. Dacă unul nu e acolo, nu prea funcționează nimic. Sau dacă funcționează, va funcționa mult mai greu și încet. Suntem mândri să avem o echipă atât de muncitoare și ambițioasă, având în vedere că suntem și o echipă mică, cu departamente lipsă, și astfel munca practic este mai mare pentru fiecare. Sincere mulțumiri fiecărei persoane care a contribuit la realizarea acestui proiect. Sunteți foarte tari!