Sunt domenii care ne atrag, dar pe care le privim doar stând în prag, cu o curiozitate prudentă. Poate chiar dublată de teama că ușa nu mai este deschisă pentru noi.
Sunt oameni care nu stau în prag, ci pur și simplu deasupra lui: cu câte un picior într-o încăpere diferită. Exact asta e faza și cu Art and Science. Nu e nici una, nici alta. Dar cumva e amândouă în același timp – iar ușa dintre ele a fost smulsă din balamale pentru prima dată chiar de către Leonardo da Vinci (artistul, nu țestoasa). Au existat mereu (și încă sunt) mulți oameni de știință care folosesc arta drept un refugiu, dar lucrurile devin mai interesante atunci când artiștii se inspiră din domenii precum fizică, astronomie, microbiologie, medicină, ecologie, etc. și estompează treptat limitele dintre estetică și știință.
Nimic nu se învață mai ușor decât un subiect care te pasionează. Pictori, sculptori, fotografi, coregrafi, directori de film și nu numai: din ce în ce mai mulți artiști intră în laboratoare de cercetare și explorează domenii „serioase” care i-au atras dintotdeauna. Vocea lor jovială și boemă este unealta perfectă pentru oamenii de știință, comunicând informații importante și grele pe un ton mai ușor de digerat de către publicul larg.
E mai interesant să privești o sculptură vie ce conține o drojdie modificată genetic, capabilă să transforme carbonul în plastic, decât să citești un articol științific despre asta, nu-i așa? Sculptura se numește “Fermenting Futures” și o poți chiar vedea în cadrul expoziției Touch Nature, de la /SAC Berthelot, până pe 29 iunie.
Ea a fost realizată de către artiștii britanici Anna Dumitriu și Alex May, în colaborare cu cercetătorii de la Universitatea de Resurse Naturale și Științe ale Vieții (BOKU) din Viena. Anna Dumitriu este una dintre pionierele domeniului numit BioArt, lucrând cu organisme vii precum bacterii și virusuri pentru a explora relația noastră cu bolile infecțioase, biologia sintetică și robotica. Anna colaborează cu universități și centre de cercetare de prestigiu din lume și face „treabă pe bune” cot la cot cu oamenii de știință, transformând pagini întregi de informații complicate în lucrări de artă fascinante și atractive pentru publicul larg. O poți cunoaște (și întreba cum de a ajuns de la pictură la așa ceva) pe 21 mai, când va susține alături de Alex May, la /SAC Berthelot, un talk gratuit pentru studenți. Tot ce trebuie să faci este să completezi formularul de înscriere.
Lucrarea „Fermenting Futures” face parte din expoziția Touch Nature, din cele două locații /SAC Bucharest, cea mai amplă expoziție de acest gen de până acum de la noi, cu intrare gratuită.
„Natura trebuie simțită” a afirmat Alexander von Humboldt (1769-1859), gânditor, fondator al climatologiei, ecologiei și oceanografiei.Proiectul „Touch Nature”, inițiat de Forumul Cultural Austriac, cu un concept propus de curatoarea Sabine Fellner, este un demers expozițional itinerant prezentat în 11 țări din Europa, precum și în Statele Unite. El își propune o explorare a rolului artei în gestionarea crizei ecologice din ce în ce mai severe, prin lucrări ale unor artiști contemporani din Austria și din fiecare țară gazdă, întotdeauna într-un format original, site-specific, adaptat fiecărui context cultural în parte.
Foto: Natalia Marin Foto: sacbucharest.com
În Touch Nature la /SAC, lucrările artiștilor austrieci și români intră în dialog, propunând o privire critică asupra modificării profunde a ecosistemului nostru planetar și examinând din diferite perspective criza ecologică.
Expoziția se desfășoară în ambele locații /SAC, Berthelot și Malmaison – spații diferite atât ca arhitectură cât și context, fiecare cadru/ambient are o poveste diferită și (re)contextualizează lucrările în discurs, existând însă o continuitate între ele, dar și un contrast surprinzător. La Berthelot, devenim rezidenți într-o locuință standard dintr-un viitor imaginat, iar la Malmaison ne rătăcim într-un laborator-arhivă, cu nenumărate curiozități artistice dintr-un trecut care este prezentul de azi.
De la o reprezentare anatomică a unui ficat uman și a unei caracatițe, prin colonizarea unei matrice tridimensionale cu celule hepatice umane (hepatocite) și fibroblaste in vitro într-un bioreactor, la instalații interactive ce folosesc pulsul vizitatorilor pentru a genera mișcarea unor frunze fantomă, la picturi despre rolul omului ca (parte din) natură – Touch Nature este lingurița de Sci-Fi care ne arată că domeniile noi nu sunt populare doar în afară.
Pe 21, 22 și 23 mai chiar ai ocazia să iei artiștii ăștia neconvenționali la întrebări, așa că stai cu ochii pe pagina de facebook /SAC Bucharest, la evenimente.
Expoziția „Touch Nature” va rămâne deschisă până în data de 29 iunie, cu programul de vizitare joi-sâmbătă între orele 16 și 20.