Vara asta am mers să văd cum arată gările din București. Gările cunoscute, prin care se perindă sute sau chiar mii de călători zi de zi, dar și acele gări aflate în clădiri istorice sau halte uitate în colțurile unui oraș mult prea grăbit să mai știe de existența lor.

Gara București Nord

Când ajungi prima dată în București cu trenul, primul lucru pe care îl vezi e peronul aglomerat din Gara de Nord. Te iei după ceilalți pasageri care coboară din tren și ajungi în interiorul gării. Chioșcuri și cafenele, un McDonald’s, o farmacie și, din loc în loc, corturi de sprijin pentru refugiații ucraineni. Dacă nu cauți „M”-ul de la metrou, poți să mergi înainte, spre ieșirea de „la coloane”, unde te vor întâmpina taximetriști dispuși să te ducă aproape oriunde. Trebuie să traversezi câteva străzi ca să vezi toate coloanele și cât de mare e, de fapt, clădirea.

București Nord, numită și „Gara de Nord”, este cea mai mare gară din România. De aici pleacă zilnic aproximativ 170 de trenuri spre localități din toată țara și câteva trenuri internaționale.

Taxiuri staționează „la coloane”. Gara de Nord. București, august 2022
Două călătoare trec pe lângă locomotiva trenului IR1641, sosit în Gara de Nord. București, august 2022
O familie se îndreaptă spre stația de metrou din Gara de Nord. București, august 2022

Gara Obor (București Est)

Când cobori în stația de troleibuz din fața gării Obor, primul lucru pe care îl observi este contrastul izbitor dintre clădirea veche, cu stil arhitectural atipic, și ferestrele albe de termopan. Dacă privești atent fațada clădirii, observi plăcuța pe care scrie „monument istoric”, iar în continuarea ei, lipită de clădire, ca o proteză dentară, terasa „La pierde tren” își așteaptă clienții. În interiorul gării, găsești patru ghișee, posibil închise, un magazin de haine, închis și el, iar pe peron, o altă terasă și câțiva oameni așteptând trenul spre Fetești.

Gara Obor este o stație terminus prin care circulă zilnic 5 perechi de trenuri: 3 pe ruta București Obor – Fetești și câte unul spre și dinspre Constanța și București Nord.

Clădirea gării Obor și terasa „La pierde tren”. București, iulie 2022
Ghișeele închise din gara Obor. București, iulie 2022
Trenul spre Fetești. Gara Obor, București, iulie 2022

Gara București Băneasa

Înainte să ajungi la clădirea portocalie a Gării Băneasa, din orice direcție ai veni, e imposibil să nu observi Gara Regală Băneasa, folosită periodic de către Familia Regală a României. Dacă nu faci parte din familia regală și vrei să iei trenul spre mare, o străduță pavată te duce în Gara Băneasa, unde dai de cel mai îngrijit peron de gară pe care o să-l vezi în București. Ghivecele de flori, pavajul vechi, dar proaspăt măturat și un paznic care să te țină de vorbă, cât să mai treacă timpul – toate sunt acolo.

Din Gara Băneasa pleacă zilnic 25 de trenuri, operate de CFR Călători și Transferoviar Călători, pe rutele: București Nord – Constanța, Fetești, București Obor și Brașov – Constanța. Pe timp de vară circulă încă 7 trenuri, care leagă Mangalia de București Nord, Brașov, Craiova, Oradea, Satu Mare și Timișoara Nord.

Gara Băneasa, București, iulie 2022
Doi călători așteaptă trenul pe peronul gării Băneasa. București, iulie 2022
Vedere de pe peron. În fundal, Gara Regală Băneasa. București, iulie 2022

Gara București Basarab

Dacă te grăbești să prinzi trenul din gara Basarab, poți ajunge pe peron fără să mai treci prin clădirea gării. Dacă trebuie totuși să-ți mai ocupi timpul cumva, în interior găsești panoul cu programul trenurilor, câteva ghișee, o patiserie, o farmacie și porumbei care le păzesc pe toate soldățește. Pe peron, dai de două terase cu reclame la bere și de un afiș care te face cel puțin să zâmbești: „interzis cu muzică la telefoane la mese.”

București Basarab este o stație terminus din care pleacă zilnic 10 trenuri operate de CFR Călători, către: Roșiori Nord, Pitești, Brașov, Târgoviște, Craiova, Ploiești Sud, Piatra Olt.

Intrarea în gara Basarab. București, iulie 2022
Gara Basarab, interior. București, iulie 2022
Un bărbat numără bani la masa unei terase din gara Basarab. București, iulie 2022

Gara Titan Sud

Dacă ajungi pe peronul gării Titan Sud, s-ar putea să faci slalom printre ofertele la parfumuri, ciorapi, banane sau alte bunătăți. Refugiază-te printre trenurile vișinii oprite în stație sau stai de vorbă cu oamenii care așteaptă trenul pe peron. Din încăperea întunecată a gării poți să-ți cumperi un bilet spre Oltenița și o cafea de la automat.

Titan Sud este o gară terminus din care pleacă zilnic 12 trenuri către Oltenița, operate de Transferoviar Călători.

Trenul spre Oltenița staționează în gara Titan Sud. București, iulie 2022
Vânzare de fructe pe peronul gării Titan Sud. București, iulie 2022
Călători pe peron. Gara Titan Sud, București, iulie 2022

Gara București Sud (Cățelu)

Dacă vrei să vezi gara „Cățelu”, trebuie să ajungi întâi în capătul Șoselei Industriilor. Aici treci calea ferată (cu ocazia asta poate o vezi pe doamna care coboară și ridică manual bariera) și ții drumul prăfuit până dai de clădirea gării. Sala de așteptare e închisă cu lacăt și pare că e așa de mult timp, dar te poți odihni la umbra unui copac bătrân.

Prin Gara București Sud circulă zilnic 12 perechi de trenuri între Titan Sud și Oltenița, operate de Transferoviar Călători.

Drumul spre gara „Cățelu”. București, iulie 2022
Gara București Sud („Cățelu”). București, iulie 2022
Sala de așteptare a gării „Cățelu”, închisă cu lacăt. București, iulie 2022

Halta Basarab

Din orice parte a orașului ai veni, ca să ajungi în halta Basarab trebuie să urci pe pasarela metalică. De aici vezi multe linii de cale ferată și nu prea distingi unde e stația. Mergi până dai de scări, coboară-le și ai ajuns. Pe peron sunt câteva bănci de beton, dar singurul loc în care poți aștepta trenul la umbră e sub pasarelă. Aici găsești și pancarta ruginită pe care abia se mai distinge numele stației.

În halta Basarab staționează zilnic 30 de trenuri pe rutele București Basarab – Roșiori Nord, Ploiești Sud, Pitești, Buzău, Târgoviște, Brașov, Craiova, Piatra Olt și București Nord – Craiova, Giurgiu, Târgoviște.

Pasarela pietonală spre halta Basarab. București, august 2022
Călători așteptând trenul în halta Basarab. București, august 2022

Halta Carpați

Halta Carpați nu pare a fi o stație de tren. În capătul unei străzi cu case, o să vezi calea ferată și o pasarelă pietonală de beton. Nu există vreun loc în care să aștepți trenul, în afară de o masă cu două băncuțe care par amenajate de localnici. Deci, dacă e vară, probabil te vei înghesui alături de ceilalți călători la umbra pasarelei.

În halta Carpați opresc zilnic 28 de trenuri: cele care leagă București Basarab de Roșiori Nord, Pitești, Brașov, Târgoviște, Craiova, Ploiești Sud, Piatra Olt, Buzău, și câteva care leagă București Nord de Urziceni, Craiova, Giurgiu, Târgoviște și Mărășești.

Călători așteptând trenul în halta Carpați. București, august 2022
Trenul spre Roșiori Nord staționează în halta Carpați. București, august 2022

Halta Pajura

Când ajungi în halta Pajura ai senzația unui loc uitat de lume. Clădirea e plină de graffiti, iar ceea ce probabil a fost mai demult o sală de așteptare este acum un schelet metalic cu geamuri sparte, în care bate vântul și cresc buruieni. Găsești aici câteva scaune, așteptând și ele să fie ocupate de oameni care să stea la bere și să spargă semințe.

În halta Pajura staționează zilnic 27 de trenuri, pe rutele București Nord – Urziceni, Brașov, Târgoviște, Aeroport Henri Coandă și București Basarab – Ploiești Sud, Pitești, Buzău, Târgoviște, Brașov, Piatra Olt.

Clădirea din halta Pajura. București, august 2022
Loc de așteptare pe peronul din halta Pajura. București, august 2022

Gara Bucureștii Noi

Drumul către Gara Bucureștii Noi e un fel de drumeție urbană cu tufe și multe linii de cale ferată. Chiar și când ajungi pe peron te surprinde vegetația care acoperă betonul din stație. Slabe șanse să vezi alți călători aici, mai degrabă localnici trecând calea ferată spre casă sau vreun polițist ieșind din stația de poliție din vecinătate.

În Bucureștii Noi opresc zilnic 14 trenuri, pe rutele: București Basarab – Roșiori Nord, București Basarab – Craiova, București Nord – Giurgiu și București Nord – Craiova.

Cărarea spre gara Bucureștii Noi. București, august 2022
Ghișeul gării Bucureștii Noi. București, august 2022
Gara Bucureștii Noi. București, august 2022

Ce am descoperit? 

În timp ce aglomerația din Gara de Nord mi-era cunoscută, în gările ascunse ale orașului am descoperit clădiri ignorate și melancolia lor, ghișee închise, birturi, porumbei, dar mai ales oameni cu fețe mai obosite decât trenurile pe care le iau spre casă.

Editor text: Roxana Stan

Editor foto: Toma Hurduc

Textul și fotografiile au fost realizate în cadrul proiectului „Gen, revistă”, sprijinit de Institutul Francez din România. Revista este un proiect al Forum Apulum, o asociație civică din Alba Iulia, creată cu scopul de a forma noi generații de cetățeni informați și implicați, puși pe schimbat lumea în bine.

Dacă vreți ca acest proiect să continue și tinerii să scrie, să deseneze și să fotografieze subiecte cu și despre ei, ne puteți sprijini printr-una dintre metodele de aici.