Într-o eră dominată de media digitală, Generația Z a redefinit modul în care cărțile sunt consumate și promovate. Aceștia s-au folosit de platforme precum Instagram, Youtube sau TikTok pentru a-și promova seriile preferate, a face meme-uri, fanart-uri și pentru a-și împărtăși părerile despre ceea ce citesc. 

Bookstagram, Booktube și Booktok au devenit spații digitale în care se promovează și lectura, fiind înțesate de poze artistice sau clipuri amuzante.

Bookstagram e o comunitate vibrantă pe Instagram care a devenit un refugiu pentru iubitorii de cărți și un loc unde să-și împărtășească pasiunea pentru lectură. Prin fotografii estetice cu cărți sau colțuri confortabile de lectură, utilizatorii organizează fluxuri vizuale uimitoare care captează atenția prietenilor cititori. Serii de cărți populare precum „Tronul de cleștar” sau „Regatul spinilor și al trandafirilor” ale autoarei Sarah J. Maas au devenit extrem de populare și datorită fanilor care nu au încetat să vorbească și să posteze conținut despre ele. Astfel că seria mai recentă a scriitoarei, ,,Orașul semilunii”, a devenit super-populară imediat după lansare, fanii împărtășind cu nerăbdare citatele lor preferate și părerile despre noua lume creată de autoare.

BookTube, comunitatea de cărți de pe YouTube, a apărut ca un centru puternic pentru recomandări de cărți, recenzii și discuții. BookTubers influenți, cunoscuți pentru conținutul lor captivant și personalitățile carismatice, exercită o influență semnificativă asupra alegerilor de lectură ale abonaților lor. Există deci sute de clipuri cu recomandări de diferite genuri de cărți: de la cele clasice, la romcom-uri moderne și la cărți science fiction, care îți pun imaginația la treabă.

BookTok, comunitatea de cărți de pe TikTok, care este și cea mai recentă dintre cele trei, a luat cu asalt lumea literară, transformând titlurile mai puțin cunoscute în bestselleruri peste noapte. Prin videoclipuri scurte și captivante, creatorii de pe BookTok recomandă cărți, reacționează la răsturnări de situație sau creează momente amuzante din perspectiva personajelor lor preferate, captivând publicul și impulsionând cât mai multe persoane să citească. Impactul imens al acestor rețelelor sociale și comunități de cititori este din ce în ce mai evident și în lumea fizică. Librăriile mari chiar au implementat și standuri cu cărți populare datorită TikTok-ului.

Unul dintre cele mai semnificative avantaje ale platformelor digitale este interacțiunea directă dintre autori și cititori. Cititorii generației Z interacționează activ cu autorii prin intermediul rețelelor sociale, participând la cluburi de carte virtuale, sesiuni de întrebări și răspunsuri și forumuri pentru fani. Autorii au început să folosească din ce în ce mai mult platforme precum Instagram și TikTok pentru a se conecta cu fanii, oferind imagini din culise asupra procesului lor de scriere și oferind conținut exclusiv cititorilor fideli. Această linie directă de comunicare stimulează un sentiment de comunitate în rândul cititorilor, dându-i puterea să-și împărtășească dragostea pentru cărți și să-și susțină autorii preferați. Cititorii nu s-au abținut din a susține chiar și autorii la început de drum care își promovează romanele pe Instagram sau TikTok, contribuția lor fiind cu adevărat semnificativă pentru scriitori noi.

După ce au observat succesul care vine odată cu promovarea cărților pe rețele sociale, din ce în ce mai mulți autori, și chiar editurile care publică romane, au apelat la ele pentru a-și promova cărțile și pentru a se menține la curent cu tendințele. Unele dintre cărțile pe care TikTok și Instagram ,,au convins” lumea să le cumpere și să le citească sunt ,, We were liars” scrisă de E. Lockhart, „The Song of Achillesde Madeline Miller, „Red White and Royal Blue” sau ,,Twisted Love”.

Mai mult de atât, GenZ a fost implicată indirect și în aducerea la viață a câtorva dintre seriile lor de cărți preferate, cum ar fi seria de cărți ,,Grisha” și ,,Banda celor șase ciori”, care au fost compilate și au devenit serialul Shadow and Bone sau seria autoarei Holly Jackson ,,Crima perfectă”, care este în producție. Prin popularitatea pe care le-au adus-o fanii, cărțile au ajuns să fie adaptate, lucru de care cititorii din această generație sunt aproape mereu încântați.

S-au produs și anumite divergențe în rândul persoanelor din aceste comunități, GenZ fiind totuși puțin mai certăreți decât părinții lor. Cei care citeau în general cărți clasice îi atacau pe iubitorii de cărți fantasy, romance sau thrillere ca fiind „cititori fake”. Apele s-au calmat destul de repede fiind și persoane mediatoare, care susțineau că orice carte citită te face să fii cititor adevărat: de la poezii scurte la romance-urile diferitelor autoare din america și alte cărți fantasy moderne. În același mod s-au născut supărări și între cei care citesc cărțile și cei care ascultă audiobook-uri. Toate acestea nu au oprit însă comunitățile de iubitori de lectură să crească și să promoveze în continuare cărțile, indiferent dacă este vorba de clasici adevărați sau autori contemporani.

Pe măsură ce Generația Z continuă să modeleze peisajul literar, viitorul lecturii pare mai luminos ca niciodată. Platformele digitale oferă cititorilor oportunități fără precedent de a descoperi cărți noi, de a intra în legătură cu colegii bibliofili și de a interacționa cu autorii lor preferați. Fie prin fotografii uimitoare pe Bookstagram, recenzii perspicace pe BookTube sau videoclipuri virale pe BookTok, tinerii cititori redefinesc ce înseamnă să faci parte din comunitatea cărților în era digitală. Cu pasiunea, creativitatea și entuziasmul nemărginit pentru povestire, GenZ scrie următorul capitol din povestea în continuă evoluție a culturii lecturii.

Materialul, care face parte dintr-o serie susținută de Xiaomi, își propune să înțeleagă și să surprindă Generația Z din mai multe perspective: ce prietenii au, ce citesc sau cum se raportează tinerii GenZ la sport, totul surprins prin lentila celei mai noi serii REDMI NOTE 13.

Camera Redmi Note 13 Pro de 200MP, de nivel flagship, este pur și simplu wow! Cu alte cuvinte, în fiecare cadru pe care l-am făcut, am cuprins mai mult decât o imagine – am spus o poveste. Munca de teren – atâtea și atâtea poze de făcut! – a fost susținută considerabil de rezistența îmbunătățită la stropire și praf și de încărcarea rapidă, grație încărcătorului Turbocharge 67W (inclus). Telefonul era mereu gata de acțiune! Și pentru că arta fotografică nu se rezumă doar la o fracțiune de secundă, celelalte caracteristici alte telefonului au fost esențiale în munca ulterioară de editare. Astfel, bateria mare, de 5000Ah ne-a permis să fim pregătiți mereu să captăm momentele potrivite. Ecranul generos, cu rezoluție FHD+ AMOLED și viteză mare (120Hz) amplifică experiența imersivă de vizionare. 

Pe scurt, grija noastră a fost creativitatea, să căutăm momentele inedite și să captăm acel vibe unic din orice situație, în timp ce partenerul nostru în acest proiect, smartphone-ul Redmi Note 13 Pro, și-a îndeplinit cu brio toată munca tehnică și a adus tehnologia ultra modernă de partea noastră.