La un eveniment de anvergura Campionatului European de Fotbal U21, comunicarea este una dintre cele mai importante responsabilități. Modul în care ajunge informația la public este esențial, mai ales când vorbim de evenimentele din sport, făcute în jurul suporterilor.
Pentru ca oamenii să vină la stadion sau la sala polivalentă, trebuie să afle de evenimente și poate chiar trebuie ca acestea să le fie prezentate într-o manieră care să le stârnească interesul.
Pentru a afla mai multe despre cum a arătat comunicarea la acest turneu final, am vorbit cu Răzvan Mitroi, managerul de comunicare al EURO U21.
Răzvan ne-a povestit că una dintre provocările pe care le-a avut a fost să adapteze informările venite de la UEFA, federația care gestionează fotbalul european, la realitatea locală din România. El ne-a spus și că munca a fost intensă, mai ales în săptămânile turneului, când fiecare dimineață și-o începea cu trei ședințe.
Care a fost primul lucru pe care l-ați comunicat în legătură cu acest campionat?
Că se ține în România. Acest campionat s-a amânat față de data inițială cu un an. Pandemia ne-a bulversat un pic. Ideea este că noi permanent ne înscriem la licitații de competiții ale UEFA. Câteodată câștigăm, câteodată nu.
Cum funcționează comunicarea la nivelul ăsta? Cum e pe partea de aprobări?
Ținem cont că este o competiție a UEFA și comunicarea sau liniile directoare de comunicare aparțin UEFA. Asta nu înseamnă că noi suntem doar niște servanți aici, ci dimpotrivă, ajutăm foarte mult la adaptarea mesajelor și la adaptarea comunicatelor în cultura locală, în cultura românească, aici, iar georgienii la ei, în cultura lor. Este un proces de fuziune și colaborare între noi și UEFA. Acum, evident, UEFA are ultimul cuvânt, în sensul că are niște lucruri obligatorii pe care vrea să le comunice și le comunică de pe site-ul lor sau ne roagă pe noi să le difuzăm și să le adaptăm.
Cum arată o zi de muncă pentru dumneavoastră în timpul campionatului?
Cred că cel mai complicat pentru mine, care nu sunt foarte fan ședințe, e faptul că început ziua cu trei ședințe. Până la ora 11:00, deja am trei ședințe. Slavă Domnului, pandemia ne-a arătat că se pot face ședințe și la distanță, și atunci le facem și online. E ședința cu echipa mea, de marketing și comunicare, după care trec la echipa de marketing și comunicare a UEFA, după care merg doar eu în ședința operațională a zilei, cu managerii UEFA, unde și marketingul și comunicarea au update-uri de făcut.
Care a fost cea mai grea parte în zona de comunicare din campionat?
Cel mai greu este să treci peste dezamăgiri și peste rezultatele nesatisfăcătoare ale echipei noastre. Pentru că, până la urmă, noi din vehiculul naționalei U21 funcționăm. Când a dispărut acest vehicul a fost mai complicat și ne-am orientat spre ideea de eveniment internațional, de atmosferă, de bucuria de participa la orice alt meci decât cel al României, dar la un alt nivel. Aici a fost momentul ăla în care am rămas orfani, ca să zic așa.
Ați recomanda tinerilor să se facă oameni de comunicare?
Trebuie să ai și o înclinare spre așa ceva și trebuie să îți și placă să comunici și să vorbești cu oamenii și să încerci să transmiți mesaje. Nu e o meserie pe care o înveți oricum, trebuie să ai o chemare pentru ea. Vă spun asta și din experiența mea. Fiind o generație care a început înainte de 1990, am simțit multă vreme lipsa școlarizării, a instrucției de specialitate, pe care am recuperat-o cum am putut, pe parcursul carierei. Dar, altfel, să înceapă cu școala, facultatea, apoi vor vedea dacă sunt făcuți sau nu pentru comunicare.
De ce ar trebui ca tinerii să urmărească fotbal și, în mod special, acest campionat?
Nici nu vreau să tratez în cheie de fotbal. Este un eveniment internațional de anvergură. Am avut 15 meciuri în România, 15 evenimente, 15 posibilități de a trăi o bucurie a unui spectacol sportiv. A fost fotbal. Foarte bine putea fi orice altceva, dar nivelul acesta de prezentare, în care avem cele mai titrate echipe, numele cele mai sonore ale țărilor din Europa, astea nu sunt prilejuri cu care te întâlnești de foarte multe ori. Cred că e o bucurie să asiști la așa ceva și să duci mai departe vibe-ul care se formează pe stadion.
Acest articol este realizat cu sprijinul PENNY, sponsor al tuturor echipelor naționale de fotbal ale României și partener oficial al Campionatului European de Fotbal U21 2023.