În spatele fiecărui festival de film stau nu doar filmele, ci și viziunile celor care le aleg. fARAD, dedicat documentarului, anul acesta, timp de 5 zile a reprezentat un spațiu de reflecție despre formă, conținut și sens. Doi dintre oamenii care dau contur identității sale artistice: Mihai Chirilov, consultant artistic, și Dimitris Kerkínos, curator al selecției, vorbesc despre echilibru, subiectivitate, rigoare și curajul de a fi original.
Dialogurile lor, diferite ca ton, dar convergente în viziune, oferă o privire rară în mecanismul interior al selecției de festival: acolo unde sensibilitatea se întâlnește cu discernământul, iar emoția devine criteriu critic. Cei doi membri ai echipei fARAD vorbesc despre felul în care se raportează la filmele din competiție și despre ce poate face diferența pentru cineaștii care visează să ajungă în selecția viitoare.

Mihai Chirilov: între subiectivitate, echilibru și misiunea critică

Mihai Chirilov, consultant artistic al festivalului fARAD, vorbește despre provocarea fundamentală a rolului său: cum să menții echilibrul între propriile viziuni și obiectivitatea necesară unui festival. „Aceasta este o întrebare cu care se luptă orice curator sau consultant artistic”, explică el. „Este o chestiune de balanță, de a negocia propriile păreri despre lume cu ceea ce crezi că publicul dorește să vadă. Obiectivitatea nu există ca atare; ea este o sumă de subiectivități. Până la urmă, e o chestiune de matematică, ceea ce e ironic, pentru că am terminat o facultate tehnică și niciodată nu m-am gândit că matematica îmi va folosi în artă. Dar folosirea ei, chiar și ca gândire abstractă, mă ajută să înțeleg când să fac un pas înainte și când doi pași înapoi pentru a găsi echilibrul în selecție.” Chirilov subliniază că nici măcar această „matematică” nu garantează precizie absolută: „Nici atunci nu e sigur că nu există o marjă de eroare. În matematică există eroarea statistică, dar nici curatoriatul nu este o știință exactă. Totul e despre judecată și sensibilitate.”

Legat de cât de mult din vocea sa se regăsește în selecția festivalului, Chirilov explică că rolul său este unul de echilibru și mediere: „fARAD are o structură puțin atipică în peisajul festivalurilor românești: există un director artistic, un selecționer principal străin, care cunoaște cinematografia balcanică și călătorește mult în regiune. Este un ochi extern, obiectiv, care aduce o valoare imensă selecției, mai ales în zona documentarului. Dacă ne-am lăsa complet subiectivi, am face propagandă. Echilibrul între vocea personală și nevoile publicului este esențial.”

Pe tema provocărilor în relația cu filmele, Chirilov vorbește despre consistența propriilor valori și a alfabetului său critic: „Nu prea se întâmplă să fiu complet surprins de un film într-un mod care să mă facă să rescriu tot ce cred. Tot ceea ce fac reflectă un set de principii și valori care mi-au articulat personalitatea. Nu există filme care să transforme albul în negru sau invers. Eu nu operează cu alb sau negru, ci cu zone de gri și cred că asta e cel mai bine. Desigur, unele filme mă pot convinge să accept contrariul unei convingeri personale, și asta e esența democrației: a accepta că altcineva poate avea o opinie diferită.”

Chirilov vorbește și despre critica de film și relația cu colegii săi: „Un critic nu trebuie să spună doar dacă un film e bun sau rău. Eu nu judec criticii după acordul cu opiniile mele. Mă interesează mai mult scriitura lor, argumentarea și puterea lor de convingere. Este important să fii convins de adevărul unui text prin forța argumentului, nu prin impunere. Îmi place să empatizez cu ceea ce transmite autorul, indiferent dacă e de acord sau nu cu mine.”

Întrebat despre rolul criticii astăzi, într-o eră în care „toată lumea are opinie despre film”, Chirilov arată că răbdarea și analiza sunt rare: „Da, am anticipat această întrebare. Este esențial să înțelegem că a fi critic de film înseamnă mai mult decât a da un verdict. Înseamnă a observa, a compara, a interpreta și a aduce publicul mai aproape de experiența cinematografică.” Chirilov subliniază, astfel, echilibrul între subiectivitate și obiectivitate: este propria viziune un instrument, dar trebuie armonizată cu contextul artistic și nevoile publicului. „Curatoria și selecția nu sunt doar despre preferințe personale. Este despre anticipare, despre a crea un dialog între filme, public și echipă, fără a cădea în capcana propriei propagande.”

Mihai Chirilov reiterează importanța respectului pentru diversitatea opiniilor și a unui discurs critic argumentat: „Fiecare film este un punct de vedere. Ca selecționer și critic, misiunea mea este să aduc aceste perspective împreună, să le fac să dialogheze și să permit publicului să-și formeze propria interpretare, înțeleasă critic și estetic.”

Dimitris Kerkínos: calitatea artistică, esența selecției

Pentru Dimitris Kerkínos, selecția unui film la fARAD începe întotdeauna de la un criteriu esențial: calitatea artistică. „Este vorba despre valoarea artistică a filmului, care, desigur, trebuie să se potrivească temei și contextului ediției din acel an”, explică el. Când vine vorba despre scurtmetraje, Dimitris apreciază mai ales claritatea și precizia poveștii. „Cel mai important este ca filmul să-și poată spune povestea în mod convingător, în timpul restrâns pe care îl are la dispoziție.” Sfatul său pentru tinerii cineaști care își doresc să fie selectați la fARAD este simplu, dar esențial: „Să fie originali: atât în formă, cât și în conținut.”

Din conversațiile cu Mihai Chirilov și Dimitris Kerkínos se desprinde o idee comună: cinematografia nu este doar despre gust, ci despre atitudine. fARAD funcționează ca un laborator al percepției, un loc unde filmele sunt analizate nu pentru a fi judecate, ci pentru a fi înțelese și date mai departe, publicului.
În viziunea celor doi, selecția nu este un exercițiu de putere, ci unul de dialog. Este despre a recunoaște valoarea artistică, a respecta pluralitatea opiniilor și a invita publicul la reflecție.
Așa cum spune Chirilov, „obiectivitatea e o sumă de subiectivități”, o definiție care, într-un fel, surprinde perfect și spiritul fARAD: un festival în care fiecare film, voce și privire își găsește locul într-o conversație mai amplă despre cinematografie și despre lume.