
Pentru unii, muzica e divertisment. Pentru Dréa Yang, muzica este ritual, catharsis și oglindă. „Dréa este de la Andreea, iar Yang vine de la Yin-Yang, simbolizând echilibrul dintre cele două aspecte ale ființei mele. Consider că partea Yin este reprezentată de Dréa, iar Yang reflectă partea mea masculină, pe care încerc să o integrez în muzică.” Din această simbioză s-a născut o artistă care mixează cu autenticitate rară și care a transformat experiențele personale în călătorii sonore colective.
Descoperirea a început discret, în adolescență, în căștile unui MP3 player. Muzica era refugiul ei, dar primul pas real pe scenă s-a produs abia în 2019, la un eveniment de pictură live unde a fost invitată să mixeze. „La un moment dat, o fostă colegă de facultate a organizat un eveniment de artă, unde se picta live, și m-a invitat să pun muzica. A fost acel moment când am simțit că trebuie să continui pe acest drum.”
Încă din copilărie, Dréa a avut o fire de artist. Înainte de a descoperi mixajul, lumea ei se construia din lecturi și scrisori imaginare către sine. În liceu, devora romane și visa să publice un volum propriu, dar în timp, foaia albă a fost înlocuită de platane. „M-am afundat în muzică, ascultând cum se scrie cu sunet”, mărturisește ea.
Dréa și-a construit drumul din momentele simple, dar decisive. Mutată la Cluj din Arad, un oraș unde „nu prea exista aceleași oportunități de a descoperi cultura petrecerilor”, a simțit pentru prima dată vibrația scenei locale în clubul Gazette, astăzi închis. „Am început să merg la petreceri și am realizat că există evenimente foarte deosebite care îți rămâneau imprimate în suflet.
Inițial am venit pentru facultate, dar ceea ce se întâmpla în afara acesteia mă atrăgea mult mai mult.” Prima petrecere house s-a terminat la răsărit: „Am stat până dimineața, am prins răsăritul. A fost un moment absolut incredibil.”
De atunci, pasiunea s-a transformat în destin. O prietenă apropiată i-a dăruit o consolă de DJ, iar cadoul avea să îi schimbe viața. Astăzi, Dréa mixează frecvent în Cluj și a performat la festivaluri festivaluri underground din România, cum ar fi Sound Of The Wind, Sky Dance, Do The Reggae Summer Camp, Cyberdelic Festival, Solomonari Festival, Mumush Festival, dar și internațional la Apsara Festival din Ungaria.
Stilul ei refuză limitele. „Sunt multe genuri muzicale care mă inspiră, dar ce mă mișcă cel mai mult în prezent sunt trance-ul retro futurist, acid house-ul, și melodiile cu elemente tribale și melodice. Nu caut muzică «confortabilă», caut muzică cu suflet, care te cutremură pe interior sau îți gâdilă corzile sensibile.”
Pentru ea, linia melodică și elementele organice fac diferența. „Îmi place să includ elemente organice, iar în ultima perioadă am început să ascult mai mult house și minimal.
În fața pupitrului, Dréa alege mereu spontaneitatea. „Nu îmi pregătesc seturile, îmi iau toată muzica cu mine și aleg pe loc. Totul depinde de moment și de energie.”

A încercat de câteva ori să planifice, dar concluzia a fost clară: „Am încercat să-mi pregătesc setul de câteva ori și am eșuat. Nu m-am simțit bine, nu m-am conectat cu oamenii, și am simțit că mă limitez.” Muzica e trăită, nu planificată. „Starea mea de spirit influențează mult muzica pe care o aleg. De exemplu, dacă într-o zi mi s-a întâmplat ceva neplăcut și mă simt rănită sau încărcată, merg la eveniment cu dorința de a scăpa de acel sentiment, de a nu-l transmite mai departe. În același timp, încerc să integrez ceea ce simt și să mă vindec punând muzica. Chiar simt că se întâmplă ceva acolo, ca un proces de curățare.”
Conexiunea cu publicul devine astfel nucleul actului său artistic. „Relatia cu publicul este foarte importantă. Chiar dacă uneori nu mă uit direct la oamenii din jurul meu, mă uit înainte să ajung la pupitru, dansez înainte sau după eveniment, ca să simt vibe-ul.” Fiecare experiență este un dialog viu: „Este un schimb de energie. Publicul îmi oferă ceva, iar eu răspund cu muzica mea, creând astfel un dialog continuu.” Iar emoțiile sunt copleșitoare: „Înca nu pot să procesez complet ce simt. Sunt niște emoții foarte mari, greu de simțit. E foarte intens, dar mă bucur că ceea ce am găsit eu, ca și selector, aduce bucurie oamenilor. Până la urmă, scopul meu este să dau mai departe ceea ce mi se pare mie extraordinar în sunet.”

Dincolo de scena cluburilor, Dréa caută fuziunea artelor. „Pictura, cinematografia și artele în general mă inspiră. Când organizez evenimente, încerc să combin mai multe tipuri de arte, așa cum fac la Synesthesia, de exemplu, unde o prietenă de-a mea, Raluca, pictează live la evenimentele mele.”

Din această prietenie s-a născut Synesthesia, unde muzica introspectivă se împletește cu pictura live. (exemple video 1, 2). „La un moment dat, mi-am dat seama că aș putea organiza un eveniment unde să chem pe cineva să picteze live și să pun muzică mai chill, introspectivă, oferind o altfel de experiență decât ceea ce se întâmpla la o petrecere obișnuită. Am văzut pe Instagram stilul Ralucăi și mi s-a părut că se potrivește perfect cu ceea ce fac eu.” Incă de la prima colaborare, chimia a fost evidentă: „Ne-am clickuit din prima, iar fiecare eveniment a fost mai bun decât precedentul. A fost cea mai bună colaborare pe care am avut-o vreodată și încă merge foarte bine.” mărturisește ea cu zâmbetul pe buze.
În pandemie, Dréa Yang a continuat să mixeze și să își urmeze pasiunea pentru muzică, chiar și în condițiile dificile ale restricțiilor. Într-un cadru restrâns, alături de prietenii apropiați, organiza mici întâlniri unde energia și conexiunea umană rămâneau vii. „Atmosfera era una de intensitate și autenticitate, iar oamenii erau dornici de experiențe reale, pentru că nu aveau alte posibilități de a trăi liber în acea perioadă. Am și căutat foarte multă muzică nouă în pandemie, mi-am extins orizonturile. Am început să și produc muzică – am produs primul meu album de techno underground. „Primul meu EP a fost produs în pandemie [1], iar alte lansări includ [2] , [3] și [4].” Când vine vorba de producție abordez părți mai intime și întunecate din mine, părți care nu sunt întotdeauna ușor digerabile la un eveniment. Aici e catharsis mult.” povestește ea cu nostalgie.
Calea ei e marcată și de întâlniri decisive. „Synchro, un producător de Goa trance care din păcate a murit în 2024. Îl urmăream de foarte mult timp, iar în mai 2024 am avut ocazia să-l chem la petrecerea de ziua mea. Mi-a făcut cadou un stick cu toată discografia lui, iar după ce l-am cunoscut personal, am simțit o conexiune profundă cu el. Când a decedat, moartea lui m-a afectat mult, am simțit-o aproape ca pe a unui membru apropiat al familiei.” povestește ea. Povestea a început neașteptat: „Mi-a scris și mi-a spus: «M-am mutat în România, nu vrei să mă inviți la un eveniment de-al tău?» Și am fost pur și simplu șocată, pentru că eu îl urmăream de atâta timp! Desigur că l-am invitat, era un vis devenit realitate.” povestește ea cu un zâmbet în glas.
Astăzi, Dréa privește înainte. „Mi-aș dori ca scena de evenimente underground din Cluj să crească. Este greu să găsești locuri potrivite pentru astfel de petreceri, iar eu mi-aș dori să pot contribui mai mult la acest aspect. Poate chiar să deschid un loc unde să se întâmple acest lucru, poate cu un colaborator. De asemenea, mă gândesc să mă mut din țară pentru o perioadă și să încerc să fac asta și în alte colțuri ale lumii.” explică Dréa. De-a lungul anilor, ea a fost o susținătoare activă a scenei locale, dar știe că acest drum poate fi provocator, mai ales în condițiile în care nu există întotdeauna resursele necesare.

Cât despre direcțiile muzicii electronice, Dréa le urmărește cu atenție. „Am observat că în ultima perioadă house-ul a evoluat mult. Muzica a devenit foarte complexă și surprinzătoare, iar producătorii se inspiră din sunetele anilor ’90, ceea ce adaugă o notă de culoare și suflet pieselor. Acesta este și motivul pentru care am început să mixez house.” În schimb, despre techno vorbește cu precauție: „Momentan, hard techno este cel mai popular, dar nu sunt prea încântată de direcția în care merge totul. Totul se bazează foarte mult pe imagine, DJ-ii trebuie să arate într-un anumit fel, iar publicul se concentrează mai mult pe exterior decât pe muzică. Techno, când l-am ascultat pentru prima dată, era ceva pur underground, iar acum se transformă într-un spectacol superficial, ceea ce mă face să mă întreb în ce direcție va evolua.”
Întrebată cum ar arăta evenimentul perfect, Dréa are doua viziuni clare. „Aș organiza un eveniment în pădure, un eveniment psihedelic de Goa trance. L-aș începe cu muzică chill și aș încheia totul într-un mod relaxant, ca oamenii să plece liniștiți acasă, fără să simtă haosul unei petreceri care se termină dimineața.”

Spațiile naturale precum Hoia Baciu sau Munții Apuseni rămân în inima ei: „Bunicii mei sunt din acea zonă și am petrecut mult timp acolo. Este un loc absolut incredibil. Știu că au mai fost festivaluri de muzică psihedelică în pădure și am fost și eu la unul, iar experiența a fost unică.” Pentru un asemenea eveniment ar alege „artiști locali, pentru că vreau să susțin muzicieni care iubesc cu adevărat ce fac și se potrivesc cu viziunea mea.” adaugă ea.
A doua viziune? Un rave industrial: „Un rave într-o hală întotdeauna merge, cu multă energie și multă «bubuială», ca să spun așa. Aici aș opta pentru un tekno rave. ”
Legătura cu locurile din Cluj rămâne puternică. „La Cotton, de exemplu, îmi place foarte mult vara, mai ales pe terasă. Este o atmosferă foarte naturală, cu nisip pe jos și mulți copaci în jur, care îți dau o senzație de Vama Veche. Acel loc are un vibe aparte, deosebit de relaxant.” Iarna, preferă spațiile mici, încărcate de energie: „Pentru iarnă, aș alege un loc mai DIY, un loc mai simplu, dar deosebit. De exemplu, Samsara Teahouse, o locație care are acea atmosferă unică și plină de artă, cu pereții pictați. De asemenea, îmi plac subsolurile, cum este și la Flying Circus, locuri cu o energie foarte autentică.”
Privind înapoi, Dréa știe că a parcurs un drum sinuos, dar autentic. „Sunt multe momente care mi-au schimbat viziunea asupra muzicii. Când am început să mixez, am început să aud sunete pe care nu le observam înainte. Acum sunt mult mai atentă la detalii și la subtilitățile fiecărei piese. De exemplu, înainte nu auzeam basul sau partea melodică în același mod. Acum, când le aud, mă surprind mereu, mă întreb: «Cum s-a creat această combinație? »”
Dréa Yang rămâne, înainte de toate, o artistă a emoțiilor. O creatoare care trăiește fiecare beat ca pe un act de autocunoaștere, de vindecare și de libertate. Pentru ea, muzica nu este decor, ci viață. Și fiecare set e o lume care se naște și se stinge, noapte după noapte, împreună cu cei care o ascultă.
