Climate Change Summit 2023, desfășurat la București, a adunat lideri globali și inovatori în domeniul sustenabilității pentru două zile pline de discuții, idei și acțiuni care să contribuie la combaterea schimbărilor climatice. Acest eveniment a pus în prim-plan proiecte și inițiative remarcabile, iar trei speakeri au impresionat publicul cu perspective și soluții inovatoare.

Foto: Mihnea Ratte

Chantal Nguyen și Farid Taghzouti – Transformarea deșeurilor textile 

Chantal Nguyen și Farid Taghzouti, echipa FabBRICK, au adus o perspectivă inovatoare asupra reciclării deșeurilor textile. Ei au demonstrat cum pot transforma materialele inutile în resurse valoroase, folosite ulterior în design și amenajări interioare. Chantal și Farid lucrează în cadrul companiei de doi și respectiv trei ani. Ideea companiei a venit de la Clarisse Merlet, care este arhitect și, în timpul studiilor de arhitectură, s-a întrebat cum ar putea combina industria textilă, foarte poluantă, cu industria construcțiilor, care este de asemenea poluantă, și să creeze un material care să ofere soluții ambelor. Așa a luat naștere caramida FabBRICK. 

Evoluția în sustenabilitate

În ceea ce privește evoluția în direcția sustenabilității, Chantal a observat o creștere a interesului: „Da, cred că din ce în ce mai multe persoane, companii și oameni obișnuiți se implică în reciclare. Cred că în Europa suntem conștienți de faptul că trebuie să facem ceva. Una dintre idei este reciclarea textilelor, pentru că plasticul este deja reciclat sau se pune accent. Același lucru este valabil și pentru carton, sticlă și deșeuri textile. Dar ce faci cu hainele vechi? Ele nu sunt prea bine gestionate. Cred că este un lucru interesant că prima cărămidă pe care a creat-o Clarice a fost din carton. Apoi a realizat că reciclarea cartonului era deja un proces cunoscut, așa că a decis să se orienteze către ceva nou, care nu avea soluție până atunci. Cred că tot mai mulți oameni sunt conștienți de problema deșeurilor textile, și noi avem soluția pentru aceasta”. Cărămizile lor pot fi făcute din aproape orice material textil, de la haine uzate până la echipamente speciale. Ei văd asta ca o soluție pentru crearea unei economii circulare și pentru reducerea deșeurilor textile.

Chantal Nguyen cu o cărămidă FabBRICK în mână Foto: David Petcu

Când vine vorba de viitor, FabBRICK are planuri mari: „Astăzi suntem capabili să reciclăm 10 tone de textile pe an. Însă în Europa, anual, se produc 12 milioane de tone de deșeuri textile. Prin urmare, pentru noi este urgent să creștem și să industrializăm procesul pentru a recicla mai multe textile pe an”. În plus, ei doresc să automatizeze procesele pentru a crește eficiența companiei și să se extindă la nivel global: „Sperăm să ajungem în fiecare țară din Europa și, în final, la nivel global. Ăsta este obiectivul nostru și asta este ceea ce sperăm să realizăm în următorii ani. De asemenea, avem planuri de a deschide francize în întreaga lume. Suntem în plină desfășurare a activității și sperăm că vom reuși să ducem la bun sfârșit această provocare”. Ei doresc să extindă modelul lor global și să devină o forță majoră în industria reciclării textile.

Karin Stoevenbeld-Kreber – Promoții sustenabile din resurse regenerabile

Foto: Robert Marooni

Karin Stoevenbeld-Kreber, cunoscută ca Sustainable Connector la Clipper Interall, încurajează companiile să adere la produse promoționale realizate din resurse regenerabile obținute din fluxurile de deșeuri corporative. Pentru Karin, trecerea de la producția deșeurilor la producerea de resurse sustenabile, a venit neașteptat, acum opt ani când, într-o vacanță cu familia în Vietnam unde și-a dat seama că ce face ea este parte din problemă, pentru că lucra de peste 20 de ani în industria producției de obiecte promoționale. 

„Eram într-o călătorie cu familia pe o barcă în Vietnam în concediu, și când m-am uitat în jur, am observat că barca nu se mișca. M-am întrebat de ce nu se mișca în această zonă frumoasă, iar apoi am privit peste apă și am văzut foarte, foarte mult plastic, am văzut inclusiv pixul meu, sticlele mele de plastic. Mă uitam cu fiica mea de 12 în apă și mi-am dat seama că fac asta de 25 de ani, de 25 de ani produc aceste obiecte. Eram parte din problemă, și totodată, unul dintre creatorii ei. Ăsta a fost punctul meu de cotitură, m-am întors ulterior acasă și am schimbat modul în care funcționa compania”.

Dar schimbarea nu a venit tocmai ușor, Karin spune că majoritatea clienților pentru care făcea materiale promoționale i-a considerat nebuni pentru că încercau să își schimbe complet modelul de afacere, urma să nu mai facă materialele promoționale în stil clasic, ci să colecteze deșeurile companiilor și să le returneze materiale promoționale, astfel creând un model circular. Aveau o afacere de succes până la acest moment, iar faptul că schimba complet modul de funcționare nu a fost primit cu mult entuziasm de către clienți sau furnizori  iar răspunsul pe care îl primea deseori de la alți furnizori din Europa era:  multă baftă cu asta, nimeni nu vrea să plătească mai mult pentru produse sustenabile! 

În ciuda acestor provocări, au reușit și să schimbe modul în care funcționa compania, dar și să dubleze cifra de afaceri, apoi compania a fost vândută către Clipper Interall, unul dintre cei mai mari trei furnizori de produse promoționale, astfel impactul pe care îl au acum pe piața europeană este și mai mare. 

Multă lume nu știe, dar, ne spune Karin, dacă ai o companie este mult mai ușor decât pare să faci trecerea către materiale promoționale sustenabile – acestea fiind unele dintre cele mai importante aspecte atunci când ai o afacere de succes. 

„Majoritatea oamenilor nu știu încă asta, pentru că știm că plasticul poate fi reciclat, dar nu și atunci când avem o combinație de plastic, să zicem două-trei tipuri, atunci nu le putem recicla”. Iar cafeaua este mult mai valoroasă decât credem, Karin ne spune că 35% din gunoiul din coșul de gunoi îl reprezintă cafeaua și 90% din ceașca de cafea sunt deșeuri care pot fi reciclate. 

Ed Gillespie – Viitorul politicilor climatice

Foto: Mihnea Ratte

Ed Gillespie, futurolog, scriitor și speaker motivațional, a adus în discuție subiectul „Viitorul acțiunii climatice” în prima zi a evenimentului. Autorul cărții Only Planet – A Flight-Free Adventure Around the World, Ed Gillespie a vorbit despre experiența sa de a călători în jurul lumii fără a folosi avionul. În ziua a doua, el a organizat un workshop la Cărturești Verona despre literatură și politici climatice, arătând că și cuvintele pot fi o sursă de inspirație și acțiune în lupta împotriva schimbărilor climatice.

El și-a început cariera ca biolog marin și a lucrat în domeniul pescuitului în întreaga lume, până și-a dat seama că toate datele și informațiile nu sunt suficiente pentru a face schimbările necesare. Ed a subliniat: „Așa că m-am hotărât să-mi schimb cariera și să mă implic în activism. Problema nu este informația sau datele, ci modul în care schimbăm inimile și mințile oamenilor”. El a menționat că tinerii au un rol important în a-i ține pe adulți responsabili pentru acțiuni și că nu ar trebui să le revină lor responsabilitatea de a rezolva această problemă: „Este responsabilitatea generației mai în vârstă să facă schimbări semnificative”.

Despre rolul tinerilor, Ed a declarat: „Rolul tinerilor este să aducă subiectul pe agendă, să-l mențină în atenție și să folosească energia și creativitatea lor pentru a determina <<adulții>> să-și facă treaba”. El a evidențiat importanța creativității și a culturii în transmiterea mesajelor dificile legate de schimbările climatice: „Utilizarea artei și culturii pentru a transmite mesaje dificile și adevăruri incomode este esențială. Trebuie să mișcăm oamenii nu doar cu informație, ci și în inimile și trupurile lor”. Pentru Ed, arta și creațiile merg mână în mână cu activismul de mediu și au un rol foarte important. 

La final, Ed a transmis un mesaj de încurajare pentru tineri: „Să nu fiți descurajați și să știți că întotdeauna există ceva demn de luptat”. Pentru că, așa cum spune, nu este vorba doar de viitorul celor tineri, ci de viitorul întregii planete.